Mijn stage in Kenia

(eindelijk) een nieuwe update

ik zal mijn nieuwe update hier maar mee beginnen...

IK BEN KAAL!!! (zie afdeling foto's voor foto's) (raar dat je daar moet kijken of niet...)

ik zal maar met vorige week beginnen (aangezien het toch al weer twee weken geleden is)

vorige week in het weekend kwamen 2 leraren van het KW1C (mijn school) langs om de bouw-dammers te controleren (officieel waren ze hier om mensen hier les te geven). we waren ze gaan begroeten bij een bar hier in Kitui (ja er zijn hier barren) en daar hadden we wat gedronken etc.

daarna zijn we naar een restaurantje gegaan (omdat we geen zin meer hadden om te koken). de volgende dag (zaterdag) waren we met zijn alle uit eten gegaan bij het Bavaria cafe (met andere woorden... PIZZA!!) (en bier) we hoefden dit keer ook niet zo heel lang te wachten (2,5 uur maar)

dat was dus redelijk geslaagd...

de dag erop kwamen de leraren bij ons huisje langs, en belanrijker... verloor ik het merendeel van mijn hoofdhaar

die middag ging het merendeel van het LAB -en dam team ook weer weg (Laura en Donny bleven achter)

die avond zijn we ook met z'n vieren (stefan laura donny en ik) naar het cafe gegaan om weer even met die leraren te kletsen en wat te drinken. we maakten het die avond niet al te laat, want de volgende dag moestten we natuurlijk weer aan het werk.

hope en chris waren er die maandag en dinsdag niet, dus stefan en ik hebben (eindelijk) tijd gehad om het domein op te zetten hier (voor degene die niet weten wat dat is... jammer dan. geen tijd of zin om het uit te leggen)

de dag erna zijn we ook druk bezig geweest met het configureren en instellen van dat domein

die woensdag zijn we naar het kantoor geweest van SASOL om de computers te updaten etc.

dit was opzich een best saai klusje (jullie zouden het namelijk ook kunnen) en we waren ook al redelijk snel klaar daar...

donderdag zijn we met donny naar de dam geweest om daar te gaan kijken (we gingen dus met de bus) (duurde 4,5 uur!!!) (de bussen zijn hier niet zo comfortabel als in nederland)

we kwamen daar dus ook pas om 4 uur aan, te laat om wat nuttigs te doen dus

die avond (toen oscar en jelle ook terugwaren) hadden we gegeten (gideri (bonen)) en wat worstjes die we mee hadden genomen vanuit Kitui. hierna had ik (eindelijk) met bed konden pakken... en daar werd mick niet blij van...

ik moest namelijk op een 1,8 meter lang 2,8 cm dik matras slapen (het matras was gemaakt van een soort sponsachtig spul)

met andere woorden... een stuk karton ligt lekkerder...

een nacht (en een gebroken rug) later (grapje... geen gebroken rug) moestten we alweer vroeg op... het was tijd om te beunen!!

na een uur wandelen na de dam (was best gezellig) moesten we daar beginnen met stenen sjouwen. dit houd in dat je of met een kruiwagen, of met een soort rek gemaakt van takken stenen van de plek waarvan ze de stenen vandaan hadden, naar de dam moest krijgen

dit was dus opzich best wel zwaar werk.

hierna moestten we (donny en ik dan) cement gaan mengen. ze hadden op de rivier bedding (de rivier lag droog) een hoop zand neergelegd. hier moesten zakken cement naar begracht worden (50KG per stuk) en die moesten wij op de juiste plaats leggen en open maken

hierna werd het cement gemengd met het zand (met een schep)... daarna werd het nog een keer gemengd (weer met de schep) en toen werd het verspreid

er werd een soort kom gemaakt van het zand/cement mengsel en hier werd (met emmers) water in gegooid

hierna was het voedertijd... we hadden bonen gekregen met een kop thee (en het vuldde als een tierelier)

hierna moestten we er voor zorgen dat al het mengsel nat was (3 keer raden met wat voor gereedschap) (TIP: begint met een s, eindigd op chep)

toen dit gedaan was kwam het leukste deel van de dag...

de dam vullen

het kwam er op neer dat er een greppel was die gevuld moest worden met cement en steen. dit moest dus eerst bij die greppel komen... oftewel, er waren rijen mensen gemaakt die de hele tijd bakken cement en stenen aan het doorgeven waren.

verstand dus op 0 en gaan met die handel

in het begin moest ik stenen door geven, dit was opzich best wel ***werk aangezien die stenen nog al scherpe randen hadden (oftewel... sneeien in mijn handen en armen)

na een uur ofso, waren er bij de cement-doorgevers (leuk woord voor galgje) te weinig mensen dus moest ik daar bij gaan staan.

stefan en oscar (waar ik tussen stond) vonden echter dat ik te schoon was voor dat soort werk... met andere woorden... ze hadden 'per ongeluk' een paar handjes cement over mijn witte t-shirt heen gestrooid... -_-'

na twee uur werken was (eindelijk) het cement op (we zweette toen een niagara waterval bij elkaar) en was het ongeveer 5 uur

nadat we (stefan en ik) hadden verteld wat we daar nou eigenlijk deden en nadat we onze bijnaam hadden gekregen (stefan had man die teveel praat, ik had stille man) (dat kloptte dus ECHT niet!! (ik stond op een gegeven moment 10 kleine tuinkabouters te zingen met oscar)) was het tijd voor het eindgebedje en gingen we op weg naar het huisje (weer een uur wandelen dus)

na een uur kwamen we weer terug bij het huisje en hadden we eerst wat gedronken (DORST!!). het eten was ook al klaar dus het duurde ook niet lang voordat we aan ons avondmaal zaten

de kokkin had chapati's (je weet hopelijk onderand wel wat dat zijn) klaargemaakt, en daarbij hadden we cup-a-soup of noodles op. het eten was dus redelijk simpel, maar wel lekker.

daarna kwamen de buddies van de bouw-dammers er ook bij zitten en toen begon de hilariteit te komen

de buddies vroegen namelijk of we kunnen dansen... (specifiek gezegd... ze vroegen donny of hij kon dansen)

hierna hadden ze voorgedaan hoe zij dansen (een beetje met hun reet wiebelen...)

toen was het donny's beurt... hij deed een solo-uitvoering van de polonaise... xD niet echt een succes dus.. :P na een paar vreemde blikken van hun, hadden we uitgelegd dat we zo alleen dansen als we iets te diep in het glaasje gekeken hebben

hierna hadden we nog met z'n alle de polonaise gedaan (wat al ergens op leek) en zijn we naar bed gegaan (er zijn wel wat hilarische foto's uitgekomen die nog volgen)

de zaterdag en zondag heb ik het vooral rustig aan gedaan, beetje film zitten kijken en de was gedaan (bah)

nou zit ik hier in het ICC dit te typen

wat morgen gaat komen? geen idee, je zult moeten wachten op de volgende update

de groeten uit de rimboe

en tot over 2 maanden (ja de tijd gaat hard!)

Reacties

Reacties

Giely

Hee daar, kale, stille man ;)

Wat schrijf jij toch leuk, ik vind het heerlijk leesvoer.

Ik kijk nu al weer uit naar de volgende update en de nieuwe foto's
Een Brabants Houdoe vanuit Vlijmen,
Giely

Ine

he maat
Wat een leuk verhaal weer.
Dat was een hele ervaring een dagje (HARD) werken of niet :)
Goed dat jullie veel hebben kunnen doen en dat het nog droog is daar. De dam moet volgende week af zijn (toch?) en dan moet er nog hard gewerkt worden.
Maar aan de foto's te zien (van de dammenbouwers (zie site van de dammenbouwers) vergeleken met nu dan zijn ze al weer een heel stuk opgeschoten.
Stefan had er een foto bij zitten van de dam hoe jullie hem aantroffen. Is er ook nog een foto van jullie en de dam nadat jullie klaar waren?

Nu hebben jullie allemaal een Keniaanse naam (Stille man!? ;) ) Hoe klinkt jouw naam in het Keniaans??

Sien heeft vandaag een aantal foto's van jullie op een stickkie mee naar school genomen om aan de kinderen van de klas te laten zien wat jij allemaal aan het doen bent. Ze had vandaag vertelbeurt ofso en de foto's worden levensgroot op het digibord vertoond.
Ze zal misschien zelf wel vertellen hoe het is gegaan.
Ze zei vanmorgen "Mick is nu al heeeel lang weg hè".. ik ben af en toe best verdrietig. m.a.w. je bent uit het oog maar niet uit het hart.

Vandaag is de BBQ geleverd dus straks hebben we hier een megablije Peter die al een week loopt te stuiteren zo blij dat dat ding eraan komt. Nu kan hij hem vanavond eindelijk in elkaar zetten ;)

Wat vind je van de foto's op de site. Je moet zelf maar de tekst erbij zetten.

Het begin is gemaakt....DUS..... vanaf nu kan je je nieuwe foto's meteen erop zetten .......OK!!!???
vooral die van de polonaise lijken mij erg grappig.

Hebben jullie al contact gehad met Sammy over jullie vakantie want dat begint al aardig te korten. Jullie zijn nu precies op de helft van de stage. Achteraf gezien gaat de tijd best wel snel. Is dat voor jullie ook zo?
Dadelijk zijn wij er helemaal aan gewend dat jij het huis uit bent en dan moeten we allemaal weer aan wennen dat je er weer bent. Het is ook altijd Wat ;) ....
Zo nu ben je weer een beetje op de hoogte van het reilen en zeilen in Elshout. Het is hier trouwens prachtig lente weer. Gisteren heb ik met de drunense duinenloop mee gedaan. Dat was erg leuk.

Nou.....tot de volgende update .......hopelijk heb je nu eerder tijd als over twee weken.
succes, de groeten aan allemaal en tot schrijfs.

xx Ine

Pa Peter alias hé Ouwe

Weer eens een geweldig verhaal. Ik word steeds meer jaloers op jou. Ik heb aan de reactie van mama niet veel toe te voegen, alleen dat de buitenkeuken nog niet in elkaar zit. Morgen ga ik er aan beginnen en als jij dan terug bent krijg je een heerlijke buitenkeukenmaaltijd. (ook leuk voor galgje)
Nog 6 weken en dan heb je vakantie. t'schiet al op hè.
Groetjes en een knuffel van Pa Peter alias hé Ouwe

Tante Hanny

Ha die kale,

Tja, daar vraag je wel een beetje om hè? Wel lekker in die hitte zeker zo'n kort koppie. Jullie hebben wel hard gewerkt zeg! Petje af! Leuk verhaal over dat dansen en die polonaise. Moet erg lachen als ik er mezelf wat bij voorstel! Hier is alles goed. Jannes is heelhuids terug uit Denemarken. Had uitwisseling met school. Was een stuk minder avontuurlijk dan wat jullie meemaken, en duurde maar een week. Vond ik al lang genoeg! Leef mee met jouw vader en moeder;) Nou, heel veel groeten maar weer van je ome Geert, tante Hanny, en je neefjes, sorry, neven Wouter en Jannes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!